Δευτέρα, 30 Σεπτεμβρίου 2013

ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗ ΒΑΓΙΑ
ΕΝΑ ΠΛΗΡΩΣ  ΑΠΑΞΙΩΜΕΝΟ ΚΑΙ ΑΝΑΞΙΟΠΙΣΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ-ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Ένας εξωτερικός παρατηρητής, προφανώς και θα εκπλήσσεται από τις αντιδράσεις των κατοίκων της Βαγίας, από την αψυχολόγητη ενέργεια του δήμου να ονοματοδοτήσει ένα σταυροδρόμι στο χωριό τους, Πλατεία Ουκρανοελληνικής Φιλίας, (ΠΟΥΦ).
Τότε τι συμβαίνει, προφανώς απορρίπτοντας την περίπτωση οι κάτοικοι να τρελαθήκαν έτσι στα ξαφνικά και το θέμα πήρε τέτοιες διαστάσεις;
Στον ηλεκτρονικό τύπο της Αίγινας (AeginaLight, Aegina Portal, Alliaegina.blogspot.com  κλπ) δημοσιεύθηκαν επιστολές των κατοίκων, συνοδευόμενες πολλές φορές από σχολιασμό του εντύπου.
Αποκρυπτογραφώντας τις επιστολές των κατοίκων και των σχολίων, εύκολα διαπιστώνουμε πως υπήρχε μια συσσωρευμένη αγανάκτηση των κατοίκων, από την εγκατάλειψη της περιοχής της Βαγίας στη τύχη της.
Η ονοματοδοσία της πλατείας ΠΟΥΦ, αέρας κοπανιστός σε ελεύθερη μετάφραση που είναι και η ουσία της δημοτικής πολίτικης, ήταν η θρυαλλίδα, που οδήγησε στη συνειδητοποίηση αυτής της πολιτικής,  του ετσιθελισμού, της εγκατάλειψης, της αδιαφορίας και της αλαζονείας, ακόμη και σε τέτοια μικροπράγματα, όπως να βαφτίσεις μια πλατεία, που είναι και ανύπαρκτη εν προκειμένω.
Η κενότητα των αρχών όταν αναφέρονται στη παράδοση και στην ιστορικότητα του νησιού, είναι πλέον  πασιφανής, ενώ το παρόν και το μέλλον αδιέξοδο. Και ας σταθούμε μόνο σε μερικά παραδείγματα.

Η Παράδοση: Με τυμπανοκρουσίες κλήθηκαν οι ντόπιοι και επισκέπτες του νησιού, να συνεορτάσουν παραδοσιακά κούλουμα την Καθαρή Δευτέρα, που οργάνωνε ο δήμος και τα δημοτικά διαμερίσματα. Στην Αγία Μαρίνα - τόπος που προσπαθεί να ορθοποδήσει τουριστικά - το δημοτικό διαμέρισμα δια του προέδρου του κ. Γκαρή έψηνε και μοίραζε …λουκάνικα στους επισκέπτες. Ένα καθαρά ….παραδοσιακό έθιμο της Καθαρής Δευτέρας. Σχετική επιστολή κριτικής στα …λουκάνικα στο AeginaLight, από την κ. Νέλλη Πετροπούλου και φωτογραφίες με ….λουκάνικα, από δικό μας επιτόπιο ρεπορτάζ.

Η Ιστορικότητα: Σε επιστολή διαμαρτυρίας της (1), η κ.    Ιουλία Χαρπίδου  κάτοικος Βαγίας με τίτλο, γιατί κ. Δήμαρχε,  αναφέρει:  
«Εν πάση περιπτώσει, αφού θέλατε να κάνετε πλατεία, ένα τρίγωνο 2Χ2 ας το ονομάζατε τουλάχιστον, τιμής ένεκεν, "ΖΩΡΖ ΣΑΡΡΗ'', που έζησε εδώ και έκανε Πανελλαδικά γνωστή τη Βαγία με το συγγραφικό της έργο. Ή με ονόματα ανθρώπων με ιδιαίτερα χαρίσματα που δούλεψαν, περπάτησαν, έζησαν σε αυτά τα χώματα. Για να μη σας αναφέρω ακόμα ότι απ' αυτόν το δρόμο περνούσαν τα καμιόνια, με τους προς εκτέλεση κατάδικους της ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ. Αλήθεια, το Ηρώο στον Τούρλο (4), τι έχει απογίνει;»

Σε άλλη επιστολή διαμαρτυρίας κατοίκων (2) που δημοσιεύθηκε στο Aegina Portal, αναφέρουν
«….Αντίθετα από τα βάθη της τοπικής μας ιστορίας, έχουμε ήρωες που με τους αγώνες τους προσέφεραν στο νησί και στον τόπο μας, έχουμε προσωπικότητες που άλλαξαν την εξέλιξη της ζωής μας, έχουμε πολιούχους Αγίους που μας προστάτευσαν και μας προστατεύουν, σε στεριά και σε θάλασσα.»

Η αντίληψη όμως των αρχών για την ιστορικότητα του νησιού, εκφράζεται αποκλειστικά  από το μνημείο στην κεντρική πλατεία της πόλης, την Πλατεία Εθνεγερσίας. Το μνημείο είναι αφιερωμένο στον «Εθνομάρτυρα Βασιλέα Γεώργιο τον Α΄»  (Φώτο)  και χωρίς τσίπα συνεχίζουν να επικαλούνται την ιστορικότητα του νησιού, τους Σαλαμινομάχους, τον Καποδίστρια, τον Εϋνάρδο  και ενίοτε τον Τούρλο των εκτελεσμένων αγωνιστών και  το κολαστήριο των φυλακών της Αίγινας.


Το Παρόν  
Άνευ δικών μας σχολίων, από τις επιστολές των κατοίκων στο AeginaLight (1): «Στην Αίγινα, στο χωριό Βαγία, που καθημερινά κατακλύζεται από σμήνη κουνουπιών, κατσαρίδων και ποντικών, που η βρώμα και η δυσοσμία του λιμανιού μπουκώνει τα πνευμόνια μας και δεν παίρνουμε ανάσα, ήρθε ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ, ένα απόγευμα Τετάρτης με κάποιους επίτιμους προσκεκλημένους και ονόμασε ένα τρίγωνο δρόμου ΠΛΑΤΕΙΑ ΕΛΛΗΝΟΟΥΚΡΑΝΙΚΗΣ ΦΙΛΙΑΣ»
και στο AeginaPortal  (2): «Συγκεκριμένα και σύμφωνα με την κίνηση του Δήμου ανοίγεται μιά νέα εποχή στις διακρατικές σχέσεις για την Βαγία, που υποφέρει από την δυσοσμία τών σκουπιδιών και του λιμανιού, από τις λακκούβες των δρόμων της και το αλμυρό νερό, που μας παρέχεται για χρήση. Κατά συνέπεια η ημέρα αυτή είναι πολύ σημαντική για όλους εμάς, διότι έχουμε πλατεία με όνομα, που μας διαφοροποιεί».
  
Το Μέλλον
Άρα η αντίδραση για την πλατεία, σαφώς και έχει συμβολικό χαρακτήρα κυρίως και σηματοδοτεί το ως εδώ κύριοι. Τώρα αν αυτό το ως εδώ πάρει πιο συγκεκριμένο  περιεχόμενο, αν οι κάτοικοι αποφασίσουν να δράσουν και να διεκδικήσουν, αυτό θα δείξει στη συνέχεια.

Υπάρχει ελπίδα; Ο κ. Π. Κουκούλης σε προηγούμενη ανακοίνωση του (σχολιασμός μας στο AeginaLight) λέει κάντε υπομονή, ένας χρόνος είναι θα περάσει και μετά θα έρθει αυτός και μαζί θα φέρει τη σωτηρία μας.  Δηλαδή για τώρα για όλα φταίει ο Σακκιώτης και οι μειοψηφίες του Δ.Σ. δεν μπορούν να κάνουν τίποτα και απλά συμπάσχουν μαζί μας.
Βεβαίως πρώτος διδάξας είναι ο κ. Γρηγορόπουλος, της αξιωματικής αντιπολίτευσης και ακολουθεί κατά πόδας, προσπαθώντας να πάρει κεφάλι  ο κ. Π. Κουκούλης.
Το δεύτερο ερώτημα είναι το πώς διασφαλιζόμαστε, πως σε αυτό το χρονικό διάστημα το υποκατάστατο δημοτικής αρχής που διοικεί τον δήμο, δεν θα αποτελειώσει το μπάχαλο που έχει αρχίσει άμα τη αναλήψη της μη ανάληψης ευθύνης, για την τύχη του τόπου.
Το γενόσημο δημοτικής αρχής που μας έχει προκύψει, δεν ήταν επιλογή των πολιτών. Πίστευαν πως είναι κάτι σαν το φιστίκι με ΠΟΠ (Προϊόν με Ονομασία Προέλευσης), πως έχει Brand Name και μας βγήκε Πλατεία ΠΟΥΦ.
   
Από το Alliaegina.blogspot.com (3)
Σε προηγούμενο σχόλιο μας πάντως είχαμε επισημάνει πως «μετά τις αδελφοποιήσεις με ….άγνωστα χωριά του εξωτερικού, ο Δήμαρχος Αίγινας θα προτείνει στο δημοτικό συμβούλιο, την ….αδελφοποίηση της Αίγινας με τα άγνωστα χωριά της, όπως είναι η Βαγία, οι Άλωνες, οι Άγιοι κλπ. Τώρα είναι εγκαταλελειμμένα στη τύχη τους.
Επειδή αυτή η ημέρα, της αδελφοποίησης με την Αίγινα, θα αργήσει πολύ να έρθει από μόνη της, κάτι θα πρέπει να κάνουν οι κάτοικοι να επισπεύσουν την …αδελφοποίηση των χωριών τους με την πόλη. Είπαμε το νησί είναι χωρισμένο στα δυο και πρέπει κάποτε να ενοποιηθεί. Είναι η πόλη των 250 μέτρων της Παραλίας και όλο το υπόλοιπο νησί, το άλλο μέρος».

Αδιέξοδο: Όχι βεβαία.
Η υγιέστατη αντίδραση των κατοίκων της Βαγίας, έρχεται σαν συνέχεια της αντίδρασης των κτηνοτρόφων και των πολιτών που διατηρούσαν οικόσιτα ζώα.
Σαφώς όπως στην περίπτωση των κτηνοτρόφων θα γίνει προσπάθεια ενοχοποίησης της αντίδρασης, υποτιμητικών σχολίων για τους συμμετέχοντες  σε διαμαρτυρίες και άλλα όσα κόλπα ξέρει ένα αναποτελεσματικό και διεφθαρμένο σύστημα, όταν πολίτες διεκδικούν την ζωή τους.   
Αυτή η διεκδίκηση δεν πρέπει να ανατεθεί σε επομένους σωτήρες και σε προσμονή της μέρας που θα έρθουν.
Την ευθύνη την έχουν οι πολίτες να διεκδικήσουν ότι τους ανήκει. Οι κτηνοτρόφοι, οι κάτοικοι της Βαγίας δείχνουν κάποιον δρόμο. Ας βρει κάθε περιοχή της εγκαταλειμμένης Αίγινας, τον δικό της τρόπο να αντιδράσει και να διεκδικήσει.
Σωτήρες δεν υπήρξαν ποτέ. Για πάνω από 30 χρόνια κανένα βασικό πρόβλημα στην Αίγινα δεν λύθηκε. Όλα επιδεινώνονται μαζί και η ζωή μας.


Νικήτας Παπαϊωάννου

(4)         …..Στη περίοδο του εμφύλιου πολέμου, εκτελέστηκαν 17 πολιτικοί κρατούμενοι και έχει στηθεί μνημείο της θυσίας τους στον όρμο του Τούρλου

(Από δελτίο τύπου της  Δ /ντριας της Σχολικής Κοινότητας Μεσαγρού.. http://www.aeginalight.gr/article.php?id=3327#.UkfuTtJSi-k

Δεν υπάρχουν σχόλια: